att lasta en häst....



Detta är målet med min och alpina träning, hon ska kunna lasta sig själv och vara helt orädd för transporten:D jag ska filma henne när hon gör detta, det kan ta ett tag men jag vet att det kommer gå:D
TRÄNADE med henne igår och det kändes underbart, lugnt och ingen stress. hade aldrig gått om erik var med, han har inte tålamod till att stå med hästen så i en hel timma. JAG tänker berätta för er att Alpina går att lasta väldigt enkelt, MEN hon är så stressad. och det vill jag få bort.
så därför har jag börjat med lite tobbelarsson träning med en liten petpinne(spö) och det hjälper henne lite för duttandet med spöt distraherar henne en del och gör det lättare för henne att fokusera sig på mig(lycklig) och det tog sin tid och en massa godis men tillslut gick hon på, dock slutförde jag ingenting, inte heller tog jag henne hela vägen in i transporten, bara så att bakbenen var på rampen upp och hon stog lugnt med huvudet mot min mage(mys)
så idag blir det att öva henne lite mer tänkte jag, ska köpa mer godis för det hade en strykand eåtgång, hoppas det går bra idag:D kommer säkert bli besviken om hon trilskas men jag vet ochså att jag är envetnare än hon. gosegumman orkade ju inet stå där hur länge som hellts igår, tog en halvtimma fram och tillbaka att få upp frambenen ända upp i transporten(gunghäst) och sedan stog jag bara och väntade ut henne tills hon efter en dryg halvtimme suckade och klev på, gosetjejen:D
Så godis och flugsprey står på listan idag...



Kommentarer
Klara säger:

Du har en bra inställning och med de och gott godis kommer man långt!! ;)

2011-07-27 | 13:30:07
Bloggadress: http://candysofmyheart.blogg.se/
Linaa säger:

Du har rätt intällning...har du mycket kvar att träna tills Alpina blir sådan eller?? Det ligger nog mycket träning bakom den hästen somvar med i videon;D

2011-07-27 | 22:07:02
Bloggadress: http://animalfantasy.blogg.se/
Josäfin :> säger:

sv: Amigo har varit väldigt svårlastad, men nu har det runt 5 minuter att lasta och det är jag nöjd med nu när vi inte lastar så ofta :) Jag ska dock börja transporträna mer! Och har samma mål som du :D

2011-07-31 | 17:58:50
Bloggadress: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback