Att lasta en häst del 2

igår tränade jag lite mer men Alpina, erik kom såklart och störde och stog där och menade på att det är bara att dra ombord henne, "me mig spöt" osv, men jag förklarade lugnt för honom att det handlar inte om att få omborde hästen, det handlar om i vilket skick hästen är i när den är på transporten sen, man vill inte se vitögat och man vill inte att hästen är så stressad att den inte kan stå still, jag vill så gärna ha en häst som är lugn och trygg på transporten.

jag fick på henne tre gånger igår och då kunde jag backa henne och leda in henne igen, Så jag backade ut henne på rampen och gick in med henne, kontrollerat och lugnt ocjh jag var så glad för det:D

idag ska jag be erik att ta upp rampen och låta henne stå där inne en stund med mig.  sedan lugnt backa ut och gå på igen för att upprepa proceduren. jag tror det kommer gå bra, lite i taget som man säger. och tillslut kommer jag kunna lasta henne själv hoppas jag. det är alltid bra att vara två eller tre men ibladn kan det vara så smidigt att kunna göra det själv om man lugnt ska iväg bara, och ingen kan hjälpa en.

ska se om jag kan filma henne lite idag, så ni får se hur duktig hon är, i långa loppet med alpina så handlar det om vem som är envetnast, dock ska jag säga att jag kasnke mesar lite välan med henen men satiigt så vet jag att jag kan ta den tid hon behöver... och varje gång hon går på blir det en belöning för mig:D

Alpina suckar djupt varje gång, sedan tar hon de sista stegen på:D gose gumman:d och det roliga är att varje gång hon tagit ett steg så vet hon så väl att hon ska få godis, så nu tror hon att det räcker om jag skrapar lite med foten så får jag godis, hon är för rolig alltså, men godis går det åt:D

Vill skriva till alla er som tycker lastning är en jobbig procedur, och JAG HÅLLER MED, meeeen det blir bara jobbig för hästen är otränad. HAR du ingen transport så kanske du kan låna elle rhyra en över dagen, och träna. det gäller bara att du är lugn. OCH med handen på hjärtat, hur lugn är du på tävlingsdagen när tiden börjar rinna ut??
Risken är att HÄSTEN klampar på i panik, ni slänger upp rampen och åker lika fort, (stress,skrämsel och panik) detta kommer hästen alltid förknippa transporten med. Använder ni spö kommer även smärtan räknas in, man måste sätat sig in i hästens situation, känner ni inte hästen så bör ni ta er tid att göra det, det är alltid stabilare när ni känner varandra och man inte är nervös för man inte vet hur hästen ska reagera. såå lycka till

Alpina är som sagt var inte svårlastad, men hon blir uppstressad, jag vill lära henne att tagga ned och jag kan säga att än så länge går det ABSOLUT i rätt riktning och det ´känns så roligt. ochså att jag coh alpina kommer varandra närmare när man jobbar mycket från marken. lite sunt hästförnuft har ju aldrig skadat eller hur??

såå kramis till er alla..

Kommentarer
Klara säger:

Kul att höra att de går bra för er :) Näe lite sunt hästförnuft är aldrig fel :)

2011-07-29 | 14:19:55
Bloggadress: http://candysofmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback