att hoppa en bana??

viljan finns där, glädjen finns där, motivationen finns där, men var tog hästen vägen? ramlade jag av någonstanns på utvecklingens väg och fann mig själv sittande på en häst som inte alls var redo?? MER träning iallafall, hon är duktig, men såå osäker? är jag osäker?? jag tror inte det??

det gick inte så bra idag iallafall, Hon var super duktig på vägen ner, hon tvekade bara nån sekund innan hon kröp förbi, precis som jag lärt henne, ett stopp blev det dock där hon ABSOLUT inte ville gå och hon stressade upp sig totalt. men tillslut gick det. mycket farligt, som stenar och människor, konstiga brevlådor och monster soptunnor... men i paddocken var det som om luften gick ur oss båda, hon VILLE inte hoppa vattenmattan? jag fööskte lirka och lirka men tillslut med hjälpa av mamma och mig på marken(ledandes över) gick det, hon måste förstå att det inte är farligt, men jag vet inte hur?? jag ska iallafall inskaffa mig en blå presening, sedan ska jag se när lusten att hoppa kommer tillbaka, för jag lovar att den sprang iväg idag...
hon hoppade duktigt på nästan alla hinder, vi hade problem att hitta farten mot det hinder som var uppåt, ifrån ingången:D  men vägrade på vattenmattan(sista hindret)...... hon kändes inte okey? som om hon absolut inte ville vara med?? men samtiidgt var det 22grader varmt och vi hade ridit och stressat upp oss i nästan en hel timma innan vi väl hade "lektion" ska se om jag hittar modet och ringa mamma för slut rapport, för just nu känner jag mig smått gråtfärdig för jag känner mig som en usel ryttare... jag kan inte förstå? men samtiidgt kan jag det, jag är så dum som tror att hon ska vara som embla, embla kunde jag bara visa hindret, sedan hoppade hon... och hon hoppade så fint, mjukt och skönt.. Känner ochså att jag kanske var en idiot som köpte en "äldre" unghäst, kasnke hade det vart bra med en 12 åring, en som redan kan allt, som kan lära mig allt?? nu sitter jag som ett fån och förösker få henne att förstå när jag knappt gör det, en häst ska ju bara som en förlängning av en själv när man rider, men jag och alpina har slagit knut på oss själva... jag önskar hon var ... näää jag önskar inte att hon var nån annan än den hon är... men jag önskar hon kunde förstå att jag vill henne väl... det känns som om varje sak som händer blir ett skräck scenario för henne.. vi har såå mycker uppförsbackar hela tiden...
det kan gå bra fyra av fem dagar, men den femte dagen kan allt vara knäppt och svårt?

sammanfattningen av dagen lyder sådär... allt annat än hoppningen var helt okey, och det är skönt att veta att när man hoppar av henne och börjar leda henne lugnar hos sig och stressar av. det målet har jag haft länge och det känns skönt att hon litar på mig på marken.. precis som när jag badade henne, hon tyckte inte om det, men samtiidgt visste hon att hon inte kunde hålla på som en idiot, så hon lyssnade och tog emot vattnet, sedan såklart strcäkte hon fram nosen för godis... jag tror målet är att fortsätta rida i skogen, utsätta henne för allt de där farliga och ta hinderbanan när hon är redo...
Jag är kanske är jag otålig, för snabb, ska tro att hon kan allt men hon kan igentligen inte så mycket alls?
idag kändes hon även skänkeldöv???? kanske hade hon en dålig dag???



hursom när jag red hem så var det nästan pricken över iet... jag var trött... (man blir det efter 2.5h på hästryggen, pluss en och en halv i paddock...) såå kom jag ridande genom sexdrega, alpina skötte sig utmärkt... så ska hon såklart bajsa, inte mycket, men tre fyra ploppar ni vet... jag hoppar av och börjar så där lugnt det mot kanten( nästan alla är asa känsliga för häst bajs i sexdrega) får in det till kanten, detta är då på höger sida på vägen där hon skiter, då hör jag en gubbe
- inte på min tomt med det där.... jag tittar upp
- nehe då får jag ta det till andra sidan...TACK! börjar sparka det mot andra sidan, och alla ni som vet hur hästbajs är vet ju att det är som gräs... det ramlar isär och är gasnka svårt att sparka med sig över en asfalterad väg, RECULTATET blev att hela vägen blev full med bajs och jag kasnke fick med mig knappt en deciliter till andra kanten?? men dom är väll nöjda.. jag gjorde ju som dom sa... NEVER att jag rider genom sexdrega igen.... förstår inte hur tjejerna där uppe kan hantera att sura AS!!
3 gånger har jag ridit genom sexdrega, 2 gånger har jag fått banner... en gång för att hästen bajsade på vägen(nämna att jag hann inte ens hoppa av, som jag tänkte göra.........!) andra gången för att jag hoppar av MEN lägger det på fel sida vägen.... FÖRLÅT!! viktiga idioter....

nää sova blir det nu... hoppas jag vaknar med ett leende på läpparna... (bara inte erik väcker mig).....

Kommentarer
Linnea säger:

Det är likadant med Loppan.

Förra sommaren hoppade jag henne på en bana och hon var 4 år och lyde mig och allt. Nu i våras när jag skulle hoppa henne vägrade hon jätte mycket.

Nu har hon varit halt hela sommaren så vi får se hur det kommer gå på vintern.

Tack för anonserna.

Försök gärna hitta mer!

Mamma har bara några krav....

Den MÅSTE vara viktbärande.

Den får vara melan 5 och 11 år.

Den ska kunna hoppa iallafal 80 cm på tävling.



Jag vill ha min nya ponny till tävlig i låga klasser typ lätt C och lätt B. Kanske lätt A men det är inget måste jag vill ialafal kunna få prova att tävla och utväklas på den!



Kram Linnea

2011-07-30 | 21:31:40
Bloggadress: http://coookielover.blogg.se/
Linnea säger:

Kanske inte lätt B och Lätt A. Men altså bara så jag får prova på att tävla!

2011-07-30 | 21:33:24
linnea säger:

För att den ska kunna orka bära mig!

Jag är ju tung.....

Så därför viktbärande.

Då menar jag inte ardener viktbärande.

Utan bara viktbärande.

2011-07-31 | 18:15:35
Bloggadress: http://coookielover.blogg.se/
lina säger:

det var väl bra att hon skötte sig när du red igenom Sexdrega;D jag menar att det är en liten bit;D

Kolla in min blogg!

2011-08-01 | 08:54:25
Bloggadress: http://animalfantasy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback