HOLMEN ALPINA

jag köpte denna guldklimp i augusti 2010, så jag har inte haft henne så länge. Köpte henne ca två månader efter jag fått ta bort min underbara embla. Kikade runt på en del sidor, igentligen inte på jakt efter nått eftersom jag var ganska less på att jag hade sån otur. embla var liksom bara en mardrömm. men hursom ramlade jag över alpina.

(det är inte jag som rider) Hon låg en bit ned i landet, men det var det värt tänkte jag och åkte för att provrida henne. HON var inte som embla, vilket man kunde förstå för hon är ca 10 cm lägre i mankhöjden, men rörde sig väldigt fint, stora mjuka rörelser. syrran tyckte det var en anneli häst:D
Hon är av rasen dansk palomino och här kommer lite fakta om denna ras. Som INTE är godkänd i sverige

Palominon är i strikt mening inte en hästras, utan är snarare en grupp hästar med en viss färg som uppfyller Palominoföreningarnas kriterier angående mankhöjd och rasinnehåll.

Kraven för att få en häst registrerad som Palomino är bland annat att minst en av föräldrarna är registrerad Palomino, måste vara mellan 140-160 cm i mankhöjd och innehålla minst 25% Quarter, Pinto, Arab, Mustang eller angloarab. Färgen måster vara guldfärgad och man och svans ljusa.
Fakta taget från Hästkatalogen!!

som ni ser så är det kanske inte en ras, men det finns ju oliak åsikter om det med. För mig kvittar det. Jag ser mycket fullblod i henne vilket hennes pappa är av 50 procent nästan. hennes mamma är av okänd härstamning. men jag har försökt få kontakt med ägaren om bilder, för sånt tycker jag är roligt!

har ju börjat lära känna henne och hon har ändrat sig väldigt mycket sen hon kom hit, hon har visat fram en ganska charmig personlighet som jag bara tror ston kan ha. Exempelvis hatar hon när man drar åt sadelgjorden, hon blir irriterad och blänger på en. tror aldrig hon skulle bita men det är ganska roligt. (nej hon har inte ont) även om jag ska ta på henne täcket i hagen, då springer hon bara ifrån mig. hon vill vara fri säger hon säkert:D men det slutar alltid med att jag är envisare och får på henne täcket:D haha

alpina tycker om att gallopera, och hon gör det så mycket hon kan. hon tar ofta ett varv i hagen när hon busar med sin älskling sigge, ochså när vi rider. alla andra travar och apina galloperar. vilket är ganska irriterande. men man kan inte hålla i henne för då blir gallopen kortare och kortare. så mer träning där tror jag. ALPINA älskar att hoppa, hon är duktig på det med. slarvar på de lägre höjderna men när man närmare sig 70 och 80 skärper hon till sig. men efetrsom hon tycker det är roligt går det mer än ofta för fort. jag får ta volt på volt för att lugna henne och att ha trav mot hindrena kommer bli en spännande utmaning. hmm men eftersom hon har fallenhet för det så auto korrigerar hon sig, så hon hoppar mjukare i gallopen, och i traven så blir det lite ryckigare för hon hamnar lite för nära hindrena? men som sagt det kan diskuteras i all evighet.

jag hoppas jag och alpina kommer kunna se många tävlingar framöver, och sikta mot stjärnorna:D


Kommentarer
N säger:

sv: ja men precis, något som jag tycker är en styrka jag har som ryttare är att jag ser mina svagheter. och det är något som är väldigt viktigt tycker jag :)

hahaha, förstår dig ;) blackie är helt pigg som helst, känns som han går på tårna hela tiden ;D



va fin hon är :D va är du mer vill satsa på me henne, eller vill ni prova på lite av varje? :)

2011-02-05 | 12:42:30
Bloggadress: http://blackijacki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback