NYTT inlägg

tycker jag vart duktig med mitt bloggande det senaste men nja, jag har ju inte så mycket att göra...

mina tankar går just nu faktiskt till en barnbok som jag funderar på att skriva, än ligger den och gror långt bak men jag skulle vilja göra det, tror ni jag kan? mysigt hade dte vart iallafalll.....

jaha, annars har dagen vart lugnt, vart i svenljunga en sväng och köpt foder till hästarn, gött var det för dom har stängt imorgon... röd dag vettni... TRETTONDAGSAFTON IDAG.... vad betyder igenligen det== jo se här får ni veta....

För många svenskar betyder trettondagsafton den 5 januari mest en halvdag på jobbet eller i bästa fall en helt ledig dag.

Men i själva verket är trettonhelgen en högtid med anor. Det var ju på trettondagen, alltså tretton dagar efter jesu födelse, som de så kallade vise männen nådde fram till stallet i Betlehem för att hylla det nyfödda jesusbarnet. Med sig hade de presenter i form av guld, rökelse och myrra.

Och flera år senare blev samme Jesus döpt av Johannes Döparen just den här dagen, den 6 januari enligt vår tids kalender.

såå nu vet nu..... vi firar att tre gubbar kom fram till ett stall med en massa presenter..... och att jejus blev döpt denna dagen....

hmm dessa dagar alltså.... och för vissa är trettondagen ett avslut för julen, vissa väntar till tjugande knut.... men många kastar ut granen idag.... jag väntar.. tycker knappt jag fått in den, dock är den torr nu men det hör ju till..... nästa år vetja inte om jag orkar ha en gran, det värkar bara vara jag som tycket den är nått att ha,,,

hmm kyligt är det med, 10 minus och blåsigt... kallt så det brinner i spisen. snöar gör det med och det känns underbart, för liute snö har ju ingen dött av. synd natahlie att den vinter du väljer att vara borta blir det en riktigt vinter. Kanske ligger snön kvar när du kommer hem.... du kan ju hoppas... men känner jag vädret rätt så har det hunnit bli slask och femton pluss för att sedan frysa på och snöa igen typ en tio gånger....

jaha, erik är ledig imorgon, tror ni jag får min kina mat då?? sugen på det ska ni veta...


Kommentarer
tarja säger:

Ja,,, du har vart jätteduktig med ditt bloggande... fortsätt med det nu! :D

2010-01-05 | 21:02:09
Bloggadress: http://lillamammabitchen.blogg.se/
Nathalie säger:

Jag tycker att du skall ha en gran! Vill du ha en gran sa skall du ha en - om inte for att gora nagot for dig sjalv liksom...

2010-01-06 | 08:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback